E kreativ og elske å værr impulsiv


onsdag 1. september 2010

Namaste!

Kanskje flærre av dåkke har lurt på koffår eg har valgt navnet Namaste som mitt "kallenavn".
(jeo74 har eg lagt te i parantes for ikkje så lenge si,
for eg blei oppmerksom på at det e det som står når eg har lagt meg te som følger hos dåkke :o))



Mumsi har tidligere meddelt at hu såg på et program om India og forsto då at det var sånn de hilse der.
I dag har eg jammen meg fått den ære av å bli skreve om i Pias verden (Weee!),
og hu skreiv også om at Namaste er ein hilsen. Det e det jo og, men detta e altså
den flottaste, mest respektfulle hilsen eg vett om.
Den e i bruk i store deler av Asia og eg syns faktisk me
 alle burde ta den i bruk og ta innøve oss betydningen av den.
Når eg bestemte meg for å værr (te ein viss grad... ;o)) anonym her inne i Blogglandia,
så syns eg jammen ikkje det finns ein bedre måte å "møta/hilsa" folk på.


As defined by Mahatma Gandhi:
In India when people meet and part they often say, Namaste' which means:
"I honor the place within you where the entire Universe resides;
I honor the place within you of love, of light, of truth, of peace;
I honor the place within you, where, when you are in that place in you,
and I am in that place in me, there is only one of us."

Nydelig filmsnutt fraYouTube så gir ein god forklaring:
(for dei så kan engelsk riktignok...)
Press Play!



Litt "djupare" enn ka du hadde rekna med kanskje...? :o)


Er du interessert i å lesa mærr om betydningen, kan du finna det feks her og her.


Namaste alle samen!

15 kommentarer:

Vilma sa...

Namaste tillbage. :-)) Namaste er osse et registreret varemærke , de fremstiller strikke tilbehør , så som tasker og lignende:-))

Shy sa...

Interesannt å lese, og "djupare" enn eg hadde tenkt, ja!
Men går det an å seie eg namaste i støvet for deg?? ;), og følger deg vidare :)

Smykkas sa...

Spennende lesning.

Endelig fant jeg deg. Jeg trodde jeg hadde deg på listen min, men her har jeg visstnok bommet. Skal sørge for at det blir gjort i kveld.

Perlene på dagens bokmerke kaller jeg rett og slett regnbuefarget, som du kanskje har lest.

De skinner faktisk i alle slags farger, alt etter som lyset faller. Uansett vil ingen av perlene se like ut i samme type lys.

De er faktisk en av mine favoritter, fordi fargespillet er så flott, uten å ha det jeg kaller tivolipreg.

Klem fra Astrid

Fru Usken sa...

trodde jærna du hetta Namaste eg, mn der tog eg visst feil;) Fint å ha d som "kallenavn" då, nå komme alle bare t å bjunna hilsenane sine hos deg m "Namaste":)

Skjerstad sa...

Veldig overraskende , men du så fint .. Jeg ble veldig tankefull .Du er dama jeg får mer og mer sans for :);)
Artig at du la deg til hos svigerinna mi :)

Ha en fin kveld :)
Klæm fra mæ :)

annicken_j sa...

Ja ikke vel, huff, men man mister fort entusiasmen ved ting.
Det viste jeg ikke, men så spennende da. Jeg liker det gjennomtenkte valget av navn! :D

Ha en super kveld klem

Pafrika Og Belkini sa...

Ser ut som du har fått meg som gjenganger her inne... fine Namaste, det er et nydelig navn med en vakker betydning du har funnet deg.

Namaste til deg, hele veien!

Med et lekent sinn / With a playful mind sa...

Så flott. Nå ble jeg veldig positivt overrasket, at jeg ikke visste om dette.. Dypt og vAKKERT. Namaste. Nå liker jeg det enda mer.

Takk for fin lærdom :)

giraffmamma sa...

Og navnet passer så godt til deg!
Jeg lærte hilsenen i yogatimen.
Du er som navnet ditt, det er jeg sikker på!
Namaste

Barbros lille atelier sa...

Da lærte ihverfall jeg noe nytt i dag, for innrømmer at jeg lurte litt på det der "Namaste". Utrolig fin betydning, og så kler det deg veldig godt:-)

Klem

Pia sa...

He he, her kom det et Namaste-innlegg, fra selveste Namaste;) Som jeg skreiv i bloggen min, var det Namaste som jeg først la merke til, jeg visste hva det var, og skjønte faktisk at det lå noe "dypere" i deg/bloggen din;)

Ellen sa...

Heisann Namaste:)
Det var faktisk noe av det første jeg la merke til med deg altså, og det passer godt på deg synes jeg:)
Morsomt at du laget et innlegg om det:)
Ha en fiiiiin kveld!

mimmi-leone sa...

En vakker betydning av navnet du har valgt, takk for at du deler.

Hilsen fra Mimmi-Leone

hobbyvimsa sa...

Heisann!!!Det var bra eg fikk vite bakgunnen din,for dette har jeg tenkt på:)Takk for god hjelp inne på bloggen min,skal sjekke det ut etterpå.ha en fin torsdag!!!Klem Linda:)

Chatrine sa...

Heisann!

Tusen takk for hyggelig kommentar på bloggen min:o) Forhåpentligvis gikk eksamenen min bra i dag:o) Tørr ikke puste helt ut før jeg har fått resultatet... Til da får jeg holde pusten:o)

I Nepal bruker de også "Namaste" som hilsen. Jeg har bodd 3 år der og har lært meg språket:o)

Ha en super fin kveld!