E kreativ og elske å værr impulsiv


lørdag 4. september 2010

GleDe Og poSitiviTet

Eg snakkte med ei venninna, og hu fortalte at hu hadde lest ein del i bloggen min i dag.
Hu syns bloggen min var så positiv og blei glad av å lesa den.
Det var jo sjølsagt kjekt å hørra, men eg blei litt bekymra for at det kanskje var litt sånn
happy"halleluja"stemning her inne på bloggen min.

Prøve eg å fremstilla livet mitt som om alt e bare glede og positivtet, tenkte eg...
Då kom eg te å tenka på at det så har vore så fint med å værr her inne, e at eg e blitt flinkare te å setta pris på små gleder i hverdagen. Eg trur ingen av oss her inne egentlig prøve å framstå som om me leve det mest perfekta, lykkelige liv, men me vise oftast dei sidene av hverdagen vår som me e glade og takknemlige for.

Eg sette meg ner med pc'en og tenke: "ka har eg hatt å værr glad for i dag? Ka e positivt?"
Då har faktisk GLEDEN blitt større og det negativa mindre. For ja, eg har masse å værr glad for. All inspirasjonen og idear eg får fra dåkke andre her inne har og vore ein skikkelig vitamininnsprøytning, og eg har fått mærr energi og lyst te å ta tak i ting og bruka den kreative sida mi.

E det ikkje derfor mange av oss blir litt hekta på blogginga mon tru?
Det gjørr at me sette fokus på det positiva i livet vårt,
og positive og oppmuntrande tilbakemeldinger forsterke den gleden.
Sånn e det jaffal for meg.
Blir derfor av og te litt VEL engasjert kanskje... ;o)

Her e mine gleder i dag:

Ein liten gutt (7-10 år) var foran meg i køen på matbutikken. Han hadde tydeligvis fått lov å handla lørdagssnop på egenhånd, og sku betala for brus og ein påse snop i løsvekt. Då kassedama sa 48 kr stivna heile gutten, og to 20 kroninger viste seg i håndå hans (løsvektsnop e som kjent alltid dyrare enn ein trur...) Uten å tenka meg om fant eg ein 10 kroning i lommabokå mi og ga han. Ingenting gir større glede enn å gleda et barnehjerta, og jammen blei han glad. Heila fjeset hans lyste opp i takknemlighet og lettelse, han takka hjertelig, og det lyste opp resten av dagen min :o) Det e jo sjølsagt nåke me alle hadde gjort, men han blei tydeligvis overraska og sprang smilande ut av butikken ittepå.


E litt skuffa (nok ein gong) for at det e dårlig med loppemarked her,
men bestemte meg for å ta meg ein tur innom Fretex (igjen),
og det blei på ingen måte nåken skuffelse!




I dag har vore ein solrik og fin dag,
og jammen har eg fått spraylakkert ein del småting og,
men det får bli vist i mårå tenke eg :o)

14 kommentarer:

hobbyvimsa sa...

Heisann!!er sant at ein blir glad av å vera her inne hos deg,gode ord og fargeval:)kjempe fin fangst du har fått i dag,gledar meg til å sjå resultate av lakkeringen:)Klem Linda:)

mimmi-leone sa...

Så koselig å lese innlegget ditt.
Og ikke rar gutten ble glad, så koselig gjort av deg.
Men å glede andre er å glede seg selv.

har vært på loppis i dag, skal legge ut fangsten min på bloggen.

God natt til deg!

Klem fra Mimmi-Leone

Vilma sa...

Kære Namaste , hvilket fint indlæg. Dig og din blog signalere positiv tilgang til livet og derfor er det så opløftende at besøge dig , det er simpelhen god karma !!! :-) At glæde andre , er ren terapi for mig , man bliver simpelhen så glad af det , så lad os fortsætte med det :-))

Og hvilke fine skatte du har hjembragt :-)) Jeg har ogås et par 'skatte' til dig , men dem får du først når vi ses til november :-)))

Namste og klem fra Vilma

Skjerstad sa...

Hei snupp :)
Du er så god :) Tenk så glad den lille gutten ble ;) han husker deg vel for resten av livet !! Du har fått tak på masse småsnop du også ser jeg :) Et lite tips som jeg så i dag : Det var plassert en sandkasseform nede i norgesglasset, med et t-lys i :) Veldig dekorativt og lekkert !

Ha en fin Søndag Namaste :)

gult hus i svingen sa...

Hei Namaste!
Du har så rett, så rett. Har ikke tenkt over det, men etter at jeg starta å blogge har tankene mine stort sett kretsa rundt alt som er positivt i livet mitt. Noe av grunnen er at jeg måtte ha hatt fokus på å ta bilder, skrive tekst, tenke blogg, blogg, blogg i noen dager. Også vet jeg jo at jeg har det utrolig godt med flotte barn, god mann, søt svigerinne(Skjerstad) og fin familie og venner. ( Nei, nå må jeg gi meg, tar jo helt av jo)
Søt historie med gutten som manglet penger, flott av deg å gi ham penger.
Fine funn på Fretex, skal bli spennende å se hva du spraymaler. Jeg vedder på at det er de rokkokoaktige rammene bl.a.
Jeg har malt ferdig spisebordet, kommer bilde en av dagene( det må få tørke skikkelig før jeg hiver noe stæsj oppå ). Det ktibler i magen. Æ ska på LOPPEMARKED.
Fin søndag ønskes deg og dine av Trine.

Pia sa...

Det å være positiv, og ikke minst fokusere på det som er bra og hva som funker, er viktig!
Ha en super søndag!

Kardemomme sa...

Hei hei Namaste :))Du sprer om deg med så koselige og oppmuntrende kommentarer over alt og det er så hyggelig :)) Det er altfor mye trist og negativt rundt oss i verden og det er godt å ha et sted som man føler man kan sette ord på det som er positivt rundt en. Det er det jeg liker så godt med bloggbyen. Er man i dårlig humør en dag kan man ta seg en surferunde for å hente inpsirasjon og glede via andre bloggere. Tro ikke det er noen som planlegger å framstå som supervellykkede..
Tror nok heller at det er glade damer med overskudd som regjerer her inne og at denne positiviteten gjør seg utslag på bloggene.
Ser også at det er en kjelpsomhet og raushet overalt og er sikker på en ting, og det er at om det var oss bloggerdamer som styrte verden ville den sett adskillig lysere ut hihi!!
Ha en fin dag videre :))Klem fra Kardemomme :))

Sukkertøy for øyet sa...

ååå,snille snille deg :)
Sååå glad han ble da..Krise om man ikke får lørdagsgodisen sin..Jeg vet hvordan jeg blir så*hahaha*

Tøffe kofferten da..
Love it :)

Fargebarn sa...

Flotte funn du har gjort! Og så snilt å hjelpe gutten ut med lørdagsgodtet! Jeg har vært i samme situasjon som gutten, og ble superglad da de bak i køen gjorde det samme som deg! Er en stund siden nå da... hehe

giraffmamma sa...

Negativitet er det nok av overalt. Kjekt at du sprer varme og omtanke og er så positiv! Alltid fint å komme inn her og lese, du må få dele akkurat det du har på hjertet, trist eller fint!
Her i huset har vi deilig avslapningshelg etter en travel uke, det er godt :)
Ha en fin søndag!

Pafrika Og Belkini sa...

Namaste, jeg satt nett og tenkte på hva det egentlig er med blogging, som egentlig kanskje er en litt rar greie, som gjør meg så glad og som gjør at jeg fortsetter!
Jeg tenker ganske likt som deg tror jeg, for den største forskjellen etter jeg begynte med blogging for noen uker siden er at jeg får brukt mye mer av kreativiteten min. Den har nok alltid lagt der, men ikke vært særlig mye brukt de siste årene, og jeg merker hvor mye energi og glede jeg får av å lage ting! Blogglandia er jo en gullgruve av inpirasjon, og jeg suger formelig til meg nye ideer. Det er så gøy å ha et prosjekt på gang, nemlig! Ikke nok med det, ting blir faktisk ferdigstilt også.

I tillegg er det jo grådig kjekt å få tilbakemeldinger og hilsener fra folk her inne, og bli "kjent" på en så fri og uforpliktende, og veldig, veldig hyggelig måte!

Og nei, jeg synes på ingen måte du er for glad i bloggen din! Og det er et vitenskapelig faktum at positive tanker og adferd genererer mer positivitet, og at man slik kan skape gode sirkler fremfor vonde, som kanskje alle har erfart at er ganske lette å skape... ;)

Jepp, eg støtter altså blogging og alt det positive det fører med deg for hver og en av oss! Vi får ta de gledene vi får her i livet, uten å være redd for å være overflatiske. En kan nemlig fint bli litt hverdagslykkelig over gode loppisfunn, uten at en nødvendigvis har mangelfullt utviklede sjelsevner!

Dette ble langt, men eg må bare føye til at tror eg forstod forklaringen din på mail... selv sliter jeg nemlig med litt mangelfullt utviklede dataegenskaper, men jeg skal gjøre et forsøk!

Fin søndagskveld til deg, du humørspreder!

Ellen sa...

Hei igjen, jeg skulle bare inn her og kommentere kommentaren din - men så glemte jeg hvorfor jeg kom fordi jeg begynte å lese kommentarene her inne isteden.Og da må jeg jo bare si at jeg er helt enig med Pafrika, du er jo bare en herlig humørspreder - det kan man aldri få nok av:)
Det er nok alvor i livet, man MÅ jo ikke blogge om det i tillegg...
Nå kom jeg på hva jeg skulle si!
Jo, jeg dro kjensel på den retroblomsten på boksene dine ja.Jeg har også klippet ut noen sånne og limt på diverse saker og ting.Morsomt!
God natt og sov godt:)

Huldra sa...

Denne likte jeg spesielt godt, for jeg har tenkt samme tanken selv. Hva er det som gjør at jeg blogger, og hvorfor er det så mange "lykke" blogger?
Det er jo nettopp som du sier, at man ser ting på nye måter. Setter mer pris på de små tingene, mennesker man blir kjent med og har lyst til å dele av gledene i livet. Jeg startet bloggen min som en dagbokform, og kommer nok til å fortsette med det. Det blir mye om mangt, men det er jo sånn jeg er, og ting jeg trives med som jeg legger ut. En eller annen gang kommer jeg nok selv til å skrive en liten blogg om den "andre" siden av meg, for jeg ser jo også at bloggen min kan virke en smule "halleluja". Men.. Det gjør da vel egentlig ingenting? Jeg blogget en del i et hundeforum en stund, og så jo noen der som virket som de hadde et realt jo-jo humør annenhver dag. Jovisst skal man få lov til å fortelle om nedturer også, men man blir jo faktisk bare frustrert når man ser folk som sliter mye, og man ikke får hjulpet de på noe vis. Det er godt å finne gleden i andres gleder, og det er godt å både få og gi inspirasjon og glede. Her hos deg er det masse av begge deler, og det er så godt! Storkoser meg inne hos deg, og synes det er utrolig godt å se hvordan du byr av deg selv, og fremmer andre som fortjener litt ekstra omtale. Herlig! =D

Smilte godt da jeg leste om den lille gutten. Sånt gir så mye- både for en selv og den man hjelper.
Jeg leste en gang at er man selv 90% glad og fornøyd, smitter 10% over på de som er rundt deg. Er ikke det en god ting å ta med seg i hverdagen da? Et smil kan endre så mye. En god bemerkning, og et klapp på skulderen likeså. Som jeg kjenner deg, er du veldig dyktig på å gi mye av deg selv til andre. :)

Tusen takk for de siste kommentarene inne hos meg forresten. Nå har du sett den usminkede, svette sannheten om denne Huldra. ;)

Huldra sa...

Denne likte jeg spesielt godt, for jeg har tenkt samme tanken selv. Hva er det som gjør at jeg blogger, og hvorfor er det så mange "lykke" blogger?
Det er jo nettopp som du sier, at man ser ting på nye måter. Setter mer pris på de små tingene, mennesker man blir kjent med og har lyst til å dele av gledene i livet med.
Jeg startet bloggen min som en dagbokform, og kommer nok til å fortsette med det. Det blir mye om mangt, men det er jo sånn jeg er, og ting jeg trives med som jeg legger ut. En eller annen gang kommer jeg nok selv til å skrive en liten blogg om den "andre" siden av meg, for jeg ser jo også at bloggen min kan virke en smule "halleluja". Men.. Det gjør da vel egentlig ingenting? Jeg blogget en del i et hundeforum en stund, og så jo noen der som virket som de hadde et realt jo-jo humør annenhver dag. Jovisst skal man få lov til å fortelle om nedturer også, men man blir jo faktisk bare frustrert når man ser folk som sliter mye, og man ikke får hjulpet de på noe vis. Det er godt å finne gleden i andres gleder, og det er godt å både få og gi inspirasjon og glede. Her hos deg er det masse av begge deler, og det er så godt! Storkoser meg inne hos deg, og synes det er utrolig godt å se hvordan du byr av deg selv, og fremmer andre som fortjener litt ekstra omtale. Herlig! =D

Smilte godt da jeg leste om den lille gutten. Sånt gir så mye- både for en selv og den man hjelper.
Jeg leste en gang at er man selv 90% glad og fornøyd, smitter 10% over på de som er rundt deg. Er ikke det en god ting å ta med seg i hverdagen da? Et smil kan endre så mye. En god bemerkning, og et klapp på skulderen likeså. Som jeg kjenner deg, er du veldig dyktig på å gi mye av deg selv til andre. :)

Tusen takk for de siste kommentarene inne hos meg forresten. Nå har du sett den usminkede, svette sannheten om denne Huldra. ;)